Ana içeriğe atla

Sarkastik ünlem, önce güldürdü sonra savaştırdı!


Latin alfabesi kullanan dillerdeki noktalama işaretleri genellikle evrensel. Her ülkede aynı. İnternetin kişisel yazılı iletişimi tarihte hiç olmadığı kadar ‘anlık’ hale getirmesi, yazılı cümlelerde ‘anlık duyguların’ karşı tarafa iletilmesi konusunda da yeni noktalama işaretlerinin yavaş yavaş kullanılmasına sebep oluyor. Örneğin kişisel sohbetlerde tebessümü göstermek için kullanılan ‘’:)’’ işaretini artık internet medyasında normal makale ve denemelerinde kullananlara bile rastlamak mümkün:)

Yazılan kelime ya da cümlenin sarkastik olduğunu ne tür bir noktalama işaretiyle gösterileceği de birçok kişinin yaşadığı bir eksiklik olarak görülüyordu.. İşte bu boşluğu gören uyanık bir Amerikan firması, yaklaşık 1 ay önce yeni bir sarkazm ünlemi dizayn ederek, internet dünyasında satışa sundu.

Evet doğru okudunuz! Bu ünlem işareti satılık. Michigan merkezli şirket, kurduğu web sitesi ile bu sarkazm işaretini bilgisayarına indirmek isteyenlerden 1 dolar 99 cent talep ediyor. Firma temsilcisi Paul Sak, bunun bir şaka olmadığını, ‘’sarcmark’’ adlı işaretin büyük bir boşluğu dolduracağını iddia ediyor. Örnek olarak da, televizyonlarda altyazı okuyan işitme engellilerin bir cümlenin sarkastik bir tonda söylendiğini bu işaretle anlayabileceğini gösteriyor.

Şirketin bu girişimi öncelikle bloglarda şakayla karşılandı. ‘’Birilerinin, birilerinin ne zaman sarkastik olduklarını anlamaları için para ödeyebileceğini düşünen birileri var’’ şakası dolaşmaya başladı.

Ancak, birilerinin gerçekten de para ödediği ve şirketin bu işten ciddi para kazanmaya başladığı görülünce, tartışma büyüdü.

Önce, Wikipedia’da daha önce başka birilerinin hem de bedava bir ‘ironi işareti (irony mark)’ ürettiği gündeme geldi. Sonrasında, popüler İngilizce sözlük Urban Dictionary’de, ‘’/s’’ şeklinde bir sarkazm ünlemi kullanıldığı ortaya çıktı. Ardından, Michigan şirketinin patent hakkını aldığı sarkazm ünleminin, İbrani alfabesinin 17’nci harfi olan ‘fey’in bir şeklinin aynısı olduğu iddia edildi.

Ve nihayet, internet çağında hayatımıza girmeye çalışan sarkazm işaretinin kendisi sarkastik bir savaşın ortasında kaldı. ‘Paralı sarkazma hayır’ eylemi başlatan bir grup internet kullanıcısı, Etiyopya alfabesinin sarkazm ünlemi olan ters ünlem işareti şeklindeki ‘’¡’’ işaretini ‘’evrensel, parasız, sınıfsız, kaynaşmış sarkazm ünlemi’’ ilan etti.

‘’ www.opensarcasm.org ’’ adlı bir de web sitesi kuran eylemciler, yayınladıkları ‘açık sarkazm manifestosu’ ile ‘’kapitalizmin alfabeyi de satın almasına’’ karşı mücadele başlattılar. Ve ‘lisanslı ünlem işareti kullananları, ünlem devrimine katılmaya, herkes için eşit ve ücretsiz noktalama işaretleri olan bir dünya kurmaya davet ettiler. Sarkazm ünlemini korumak için başlattıkları sosyalist mücadelelerini finanse etmek için de kapitalist bir yöntemle yazılı tişört satmaya başladılar. (http://opensarcasm.spreadshirt.com/).

İki grup arasındaki bu ilginç mücadeleyi yorumlayan bazı gözlemciler ise, ‘Open Sarcasm’ grubunun manifestosunda ciddi mi sarkastik mi olduklarının belli olmadığına dikkat çekerek, ‘işte bunun için dünyanın gerçek bir sarkazm ünlemine ihtiyacı var’ yorumu yapıyor. Şimdi konuyu tartışan çevrelerde herkes, bu sarkastik ünlem savaşını kapitalist sarkazm ünleminin mi, sosyalist sarkazm ünleminin mi kazanacağını merak ediyor.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Yalda Abbasi Mohsen Mizazade Le Yare Sözleri Türkçe

Kadın Ez ku iro pır xemginim, lê yare… (Ben ki bugün çok dertliyim, le yare…) Lê yare, gul nare… (Le yare… Gül nare…) Cab levina negerinım, lê yare… (Bir divane onu ararım, le yare…) Lê yare, hevale… (Le yare, hevale…) Neşan jêde ev nabinim, lê yare… (Ararım da bulamam, gül nare…) Neşan jêde ev nabinim, lê yare… (Ararım da bulamam, gül nare…) Derdê dılemın koriyeh, lê yare… (Gönlümün derdi kördür(?), le yare) Lê yare, gul nare… (Le yare… Gül nare….) Xussan canê mın xariye, lê yare… (Xuslar(?) canımı yedi, le yare… ) Lê yare, hevale… (Le yare, hevale…) Didar maye kıyamete, lê yare gul nare… (Buluşmak kıyamete kaldı, gül nare…) Didar maye kıyamete, lê yare gul nare… (Buluşmak kıyamete kaldı, gül nare…) Erkek; Caylan kuştın, jınan bırın, lê yare… (Caylanı öldürdüler, kadınlar kötürdüler, le yare…) Lê yare, gul nare… (Le yare… Gül nare…) Gulyarê mın esir kırın, lê yare… (Gülyarımı esir ettiler, le yare…) Lê yare, hevale… (Le yare, hevale…) Van fıritın le

İbrahim Tatlıses Filmleri

İbrahim Tatlıses Filmleri,İbrahim Tatlıses Filmleri izle,yeşilçam hülya avşar -İbrahim Tatlıses Filmleri,türk sineması İbrahim Tatlıses Filmleri,eski nostalji İbrahim Tatlıses Filmleri Bu Bölümde ibrahim Tatlisesin Cevirdigi Tüm Filmler Yeralmaktadir. Filmleri izleye Bilmek icin Resimlere Tiklayiniz. Bazi Filmler 2 Cd Olarak Eklenmistir. Filmin Devamini izleye Bilmek icin Hemen Yanindaki Resimi Tiklayarak Filme Devam Baka Bilirsiniz iyi izlemeler. Burdaki Filmler Tanitim Amaciyla Sunulmustur. Sanatcilara Destek Vermek icin Orjinal Cd lerini Satin Almanizi Tafsiye Ederiz. Sitemizdeki Filmlerimizin Yüzde 99 u Nostalji Agirlikli Filmlerdir. Alisan - 1982 ibrahim Tatlises - Yaprak Özdemiroglu - Yaman Okay - Savas Akova Ali Tutal - Zeynep Irgat - Alev Gürzap - Hamit Yildirim ALLAH ALLAH - 1987 ibrahim Tatlises - Melike Zobu - Mehmet Ali Erbil Neslihan Acar - Neriman Köksal - Hüseyin Kutman Asiksin - 1988 ibrahim Tatlises - Hülya Avsar - C

Engin Noyan Güzel Dua

 Yâ Berr! Yoktum yokluğumun farkında değildim İyilik ettin var eyledin beni Anılmıyordum anılmaya değer değildim İyilik ettin insan eyledin beni Bilmiyordum bilmediğimi bilmiyordum İyilik ettin kendini bilir eyledin beni Bilmiyordum senin farkında değildim İyilik ettin inanlardan eyledin beni Kimsesizdim kendime dost arıyordum İyilik ettin dostun eyledin beni Yetimdim sahibimi arıyordum İyilik ettin rahmetine çağırdın beni Hatalıyım pişmanlık duyuyorum